משטרת האופנה

21/5/2014
תומר בן כנען

תמונה ללא תיאור

המילה “משטרה” שתמיד תיצור בנו תחושות של סלידה וריחוק וחוסר רצון להיות חלק ממנה מקבלת תפנית יחודית של רצון כאשר מוסיפים לה את המילה “אופנה” וביחד המושג הכ”כ בעייתי “משטרת האופנה” משחק תפקיד הזוי בימנו ומייצר המון רעש געש סביב מה נכון ומה לא נכון ללבוש ולהתאים ללבוש עד כדי שימוש עילג במילים בצורה שמעליבה את זו שמקבלת ביקורת עד כדיי השפלה ולעניות דעתי אלו המכנים עצמם יודעיי דבר ומרשים לעצמם לבקר כך בקיצוניות הם הם ה/מושפלים

עולם האופנה מאז ומתמיד התעסק במה נכון ללבוש ומה לא “אופנתי” ואמנם בימי העבר היתה השפעה ברורה של המעצבים על קו הלבוש ודרך מאוד מסויימת משום שההצע היה מצומצם וגם היום ניתן לראות קו מסויים של עיצוב שניתן לקרוא לו “נכון” אך בכמויות ווריאציות כ”כ מגוונות עד כדיי בילבול - כך שה/נכון יכול להיות מאוד מגוון בנוסף לכך צריך לזכור דבר טכני פשוט ועכשווי שהאינטרנט שינה את כללי המשחק הטרנדיים ומסוגל לייצר טרנד מקומי “נכון” למקום ספציפי ולזמן מוגבל כך שלמשטרת האופנה עבודה אין סוף ביימנו ולצערי הם בדרך כלל מפספסים את העיקר ונתפלים אל חסריי הישע סתם-ללא סיבה אמיתית ומנסים לשנות את טעמם של אלו שאינם זקוקים לשינוי ממש

בכלל אני כמעצב מונע מעצמי לומר מה נכון או לא נכון ללקוחה ובכלל משתדל שלא לדבר/לעצב בשחור או לבן ולחפש תמיד את האיזון-את האמצע שתמיד נמצא בתוכנו רק דורש קצת יותר חיפוש ולעולם לא אומר ללקוחה-זה מזעזע עליך או מה חשבת לעצמך ששילבת את הצבעים האלו או מאיפה הנעל הנוראית הזו- ועוד מילים ותאורים שאני שומע וממש מתבייש בשימוש שלהם בקונטקס של ביקורת אופנתית. עדיף תמיד למצוא את המילה שתגיע אל הלקוחה בדרך החיוב ולהמליץ לה לנסות שילוב אחר של צבעים או לפתוח לה את קו הלבוש עם סילואט שהיא לא רגילה אליו בדרך של המלצה חיובית ובדרך כלל זה עובד בגדול

הדוגמה הכי טובה היא שימלת המעטפת שלי שקוצרת הצלחה מסחררת אך מידי פעם אני נתקל בלקוחה שאומרת בפרוש-אני לא סובלת מעטפת- אם בדרך משטרת האופנה הייתי בוחר להקטין אותה ואומר לה שהיא לא מבינה כלום אני בטוח שהיא היתה מוותרת אך בדרכי החיובית אני משכנע אותה לתת צ’אנס לגיזרה שלי בטענה שאני מטפל בבד ובגיזרה אחרת ממה שהיא רגילה וכך הפלא ופלא היא מודדת וברוב המקרים גם מתוודה לשוני שאני מציע לה והולכת על זה בגדול. אינני יכול לדמיין את עצמי כקצין במשטרת האופנה רק משום שאני מעצב אופנה פשוט כי אייני בן אדם שכזה ואינני רואה שום צורך להשפיל ולבעס לקוחה גם אם אני חושב שהיא הכי לא בכיוון משום שזו לא דרך ליצור שינוי אמיתי-בני האדם הם יצורים רגישים מטבעם וכל דרך להכניס בהם שינוי-גם היא אופנתית צריכה להעשות ברגש אם באמת רוצים להשפיע

על מסך הטלויזייה ובאייטמים רכלניים שכאלה בעיתונים ניתן למצא ביטוי רב של משטרת האופנה ולפעמים כשאני ממש מכריח את עצמי לשמוע את דעתם הנחרצת רק בכדי להבין כמה אני שונה-אני מזדעזע כל פעם מחדש מהאופי המשתלח שבו בוחרים “סטייליסטים” להתבטא ולצערי גם אם הם צודקים באמירה האופנתית שלהם הם כל כך מפספסים את הנקודה הברורה המבקשת שינוי ורק משאירים את העניין באויר בצורה הכי שלילית שאפשר-ללא רצון אמיתי לשנות אלה רצון יותר למרכז את עצמם ולתת לעצמם כותרת של מבינים-דרך ביקורת משתלחת-מה את חושבת שאת לובשת שימלת מקסי יה גמדה את לא יודעת שזה רק מקטין! למה להעליב אם אפשר לכוון  ולומר-אני ממליצה לך לנסות גיזרת מידי שתחמיא לך יותר-למשל ועוד אוסיף את העובדה שגדל פה דור של ברברניות אופנה שמשתלחות אחת בשניה במסווה של טעם ודעה ובעצם הן ילדות חסרות ביטחון/מתבגרות שמעתיקות את צורת הביטוי ה”סטייליסטית” וחיות ב”סרט” שהן בעיר הגדולה

בכלל כל הטרנד של תוכניות מייקאובר סטייל טריני וסוזנה תמיד נראו מאוד מביכות בעיניי במיוחד כלפי הלקוחות עצמם שאמורות לעבור שינוי אך במקום הן עוברות מחבוש וטלטלה של שינוי טראמטי שממש נראה בסוף כמו תחפושת ולא הומוגנית לאדם עצמו ושוב טריני וסוזנה למינהן קיבלו את כל תשומת הלב ולא הלקוחה-שוב מכרו לנו מה נכון ומה לא נכון והשאירו אותנו בורים וחסרי ישע-מה שממש לא נכון לגביי הלקוחה הישראלית שהיא אולטרה מעודכנת וברוב המקרים יודעת בדיוק מה מחמיא לה ומה לא ובדרך כלל גם מוכנה לנסות גיזרה חדשה

כל דרך הלימוד בשנקר למשל-מבוססת על הנכון ולא נכון ולכן היה לי קשה כל כך עם המוסד האופנתי הזה שבמחוזותינו אך זה עניין לכתבה אחרת- אין ספק שמשטרת האופנה היא מחלה עולמית קשה שהאינטרנט לאט לאט יפרק-כמו בהרבה תחומים אחרים-ויום יבוא וכל קציניי האופנה שמסתובבים סביבכם יצתרכו לשנס מותניים ולעשות משהוא אחר בחיים-אולי קצת יותר חיובי-אני בטוח שיש גם סטייליסטים מוכשרים רבים שבוחרים בדרך החיוב כדי לעזור ולשדרג מראה מסויים-רק חבל שלא נותנים להם במה

לסיכום אומר לכן כך נשים/קנייניות בכללי-הקשיבו לאינטואצייה שלכן כי היא הכי נכונה ובעזרת עצה חיובית תמיד תשיגו מראה “נכון” יותר ובתכלס אין נכון ולא נכון בימנו-אז רדו מזה

מדידה אחת שווה אלף מילים


תמונה ללא תיאור
שימלת מעטפת

כתבות אופנה

TOP
נגישות